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戦争と花 / War and Flowers

Date : July 20 - August 15, 2018
Place : The Mass, Tokyo, Japan

「戦争と花」に寄せて

去る2015(平成27)年は、第二次世界大戦後70年の節目として、美術においてもそれが戦争といかなる関係を結んでいたのか、展覧会や書籍などのさまざまなメディアを通して多くの検証がなされた年だった。たとえば絵画においては、戦時中、国民の戦意
高揚のために描かれた戦争画は言うに及ばず、戦後においても戦争を主題とした作品は少なくなく、美術家たちによって残されたそれらの仕事は現在のわたしたちに今なお戦争の苛烈な現実を突きつけ続けている。ただそのとき気をつけなければならないの
は、それらの作品にこめられた主題(メッセージ)は、戦意高揚や反戦・厭戦というわかりやすい立場・思想をあらわすものばかりでは決してなく、一見どちらかの態度に対して明解なイメージであるように見えても、そこには当時の状況に身を置かなけれ
ば到底知りえない複雑さが内包されている可能性があるということだ。戦時に生きていたからこそ読み解くことができるイメージ。現在を生きるわたしたちはどれだけそこに近づくことができるのだろうか。またそのことはわたしたちに、現在も終わること
なく世界各地で行なわれている戦争に対してどのような視座をもたらすだろうか。

さて、絵画にかぎらず、彫刻、写真、映画、文学などのいわゆる芸術表現と戦争との関係が問われ、研究が多方面で重ねられるなかで、はたして「花」という視点から戦争を検証する研究は行われてきただろうか。本展「戦争と花」は、戦争における花のイ
メージを、「戦場と花、祈りと花」「死者へ手向ける花」「兵士と花」の3つのセクションに振り分けられた写真作品87点によって考察する、過去類例を知らない試みである。

ユニークなのは、それがオートクチュールの花屋JARDINS des FLEURSの店主であり、フラワーアーティストの東信が率いるAMKK(東信、花樹研究所)の主催によって行われるということだ。東らは、かねてから戦争と花をめぐるイメージを蒐集してお
り、さらに本展開催にあたってマグナム・フォト、朝日新聞社、共同通信の協力を得ながら、花に特別な意味が担われていると認識できる写真を取り集めた。その動機の根底にあるのは、戦争という極限状態において花が人間に対してどのような意味を担っ
てきたのか、あるいは担われてきたのかという問いであり、花屋及びフラワーアーティストという言葉だけでは称し足りない、花にまつわるあらゆる全てを手中にしようとする東信の学者としての側面がここにはまざまざと発現している。

写真を見よ。なぜ、そのときそこに花があったのか? そしてなぜ写真家は、そのシーンを撮ったのか? 本展で展観される写真のイメージに共通してあるのは、少なくともこのふたつの意味において、戦時、花を求める人間がいたという事実にほかならな
い。花による美や癒しを求めてのことだったのか、あるいは別の理由があったのか。花は戦時下においてどのような役割を負っていた(負わされていた)のか?

戦争という生死の極点における花と人間をめぐるイメージを展観することは、鑑賞者に対して生と死を同時に突きつけ、その感情を大きく揺り動かすことになるに違いない。苦しさを生じさせることもあるだろう。本展を、たとえ割り切れずとも、それによ
り生まれた思いを丁寧に見つめることで、戦争の終わらない現在を生きていくためのひとつの視座を獲得する機会にして欲しい。


小金沢智(本展共同キュレーター/日本近現代美術史、美術批評)


On War and Flowers

In 2015, a year that marks the 70th year since the end of the Second World War, much examination into the kind of relationship art has come to form with the subject of war has taken place through exhibitions, books and various other media. In painting, for
example, the work left by artists, such as military paintings created during wartime to rouse the fighting spirit of the people, not to mention the considerable number of works made on the theme of war even after such conflicts had ended, serve to continually
remind us even now of the violent reality of war. However, what one must be mindful of when observing such works is that the subject (message) they contain never only expresses such intelligible positions or ideologies as the arousal of fighting spirit, anti-war
sentiments, or war weariness, and even if at first sight such attitudes appear to be unmistakable in an image, it may comprise a complexity unknowable without comprehending the situation at the time it was created. These images were decipherable by people at
the time precisely because their intended viewers lived in times of war. To what extent, then, are we who live today able to perceive the messages they contain? And what perspectives can they offer us on the endless conflicts taking place in various parts of the
world?

Meanwhile, amidst the proliferation of wide-ranging research that questions the relationship between war and various expressive art forms extending from painting to include sculpture, photography, film and literature, might we also find research that has
examined war from the viewpoint of flowers? War and Flowers is the first exhibition of its kind to attempt to examine 89 (scheduled) photographic images of flowers in wartime, which will be divided into four sections: “Battlefields and Flowers,” “Prayers for Peace
and Flowers,” “Flowers for the Deceased,” and “Soldiers and Flowers.”

What is unique about this exhibition is that it is organized by flower artist Makoto Azuma, owner of haute couture florist JARDINS des FLEURS and director of AMKK. Azuma and his assistants have been collecting images relating to war and flowers for some
time, and further to the opening of this exhibition, they have compiled photos in which one can discern the special significance of flowers, provided with the cooperation of Magnum Photos, Asahi Shimbun, and Kyodo News. What underlies his motivation is the
question of what significance flowers have come to carry—or endure—for people in the extreme conditions of warfare, distinctly revealing the academic prowess of Azuma, whose attempts to grasp every aspect of flowers cannot adequately be summarized by
the terms “flower shop owner” or “flower artist.”

Let’s turn to the photographs. Why were flowers there at that moment? And why did the photographer decide to record that scene? What the images presented in this exhibition share, at least in relation to these questions, is nothing more than the fact that there
were people who sought flowers in wartime. But were they seeking beauty or solace in flowers, or was there some other reason? What role did flowers play (or what role were they made to bear) in times of war?

In exhibiting images dealing with flowers and people in the extremes of life and death embodied by war, viewers will also be confronted with life and mortality, undoubtedly rattling their emotions. The images may also cause suffering. I hope this exhibition will
serve as an opportunity to gain perspective on the present day, in which war continues unrelenting, through careful observation of the thoughts borne from these images even if they remain ungraspable.


Satoshi Koganezawa (Co-curator/Art historian of modern and contemporary Japanese art, art critic)



Special thanks to :
Magnum Photos / Asahi Shimbun / Kyodo News
Main visual ©Bernie Boston / The Washington Post / Getty Images / Kyodo News

戦争と花 / War and Flowers

戦争と花 / War and Flowers
July 20 – August 15, 2018
The Mass, Tokyo, Japan